Trivsel og AKT

Trivsel er udtryk for et velbefindende, der giver det enkelte menneske følelsen af overskud, gåpåmod, handlekraft og generel glæde ved livet.


Trivselsskemaerne er lagt på hjemmesiden i marts 2020


Hvorfor er trivsel vigtigt?

Hvis vi skal tilegne os ny viden og nye kompetencer, skal vi have det godt. Trivsel er forudsætningen for at lære noget som helst. Hvad vi ofte glemmer, når vi taler om trivsel er, at den er et mål i sig selv! Trivsel er ikke udelukkende et middel til at lære noget; den er også noget i sig selv, og bør derfor aldrig blive et fag på skoleskemaet.

Kan man måle trivsel?

Både ja og nej. Som udgangspunkt kan du ikke måle trivsel, fordi det er en individuel størrelse, der udfolder sig i unikke kontekster og konstellationer. Hvad der er udtryk for trivsel hos det ene barn, er det ikke nødvendigvis for et andet barn. For at kunne måle et barns trivsel kræver det en meget nær og kontinuerlig relation med en voksen, som bruger sin faglige dømmekraft og sit kendskab til barnet. Plejer Tobias at være tilbageholdende, eller træder han bare ind i legen? Er hans mor og far blevet skilt, eller er hans hamster lige død? Alt det kan du ikke lave systemer og spørgeskemaer for.


Hvordan ser vi, at et barn ikke trives?

Det kan vi heller ikke altid. Nogle børn er eksperter i at skjule, at de har det skidt. Men signaler kan være, hvis et barn pludselig bliver indelukket, bliver udadreagerende eller på andre måder ændrer adfærd. Nogle reagerer kraftigt, andre trækker sig, sidder for sig selv og går alene rundt i frikvarteret.

På Billum Friskole anser vi trivsel som en grundforudsætning for alt andet.

Trivsel er den muld børnene skal vokse i. Den muld skabes hvert sekund i vores hverdag. Det er hele værdisættet på vores skole, der skaber muldet. Det er mødet med hinanden, at vi ser hinanden i øjnene når vi taler, lader hinanden tale til ende, at vi siger “god morgen” og “tak for i dag”, at vi smiler og griner, at vi spørger ”har din weekend være god” og ”hvordan går det med din kat?” At der er ordentlig tid til at lytte og til at trøste, og at nærværet og relationer betragtes som væsentlige og værd at værne om.

På Billum friskole bifalder vi forskellighed, og det at være forskellige steder i sin udvikling og forståelse af verden anerkendes, og det at prøve og forsøge sig frem, ses og roses. Det skaber ro at vide, at man er i orden og, at det man forsøger at gøre og vise, er i orden. Det giver grobund for trivsel!

Alle børn skal have en plads. Både i skolens store hele og i klassen, skal hvert barn spille en rolle og være vigtig. Derfor har vi fokus på at:

  • Skolen skal være et trygt sted at være for alle.

  • Alle skal føle sig set, hørt og anerkendt.

  • Alle kan lære noget - både børn og voksne.

  • Alle har brug for gode relationer.

  • De voksne har betydning for elevernes adfærd.

  • Dialog og relation, er redskabet til at skabe forandring.

De voksne gør sig umage for at være ærlige, autentiske, nysgerrige og være gode rollemodeller og spejlbilleder for børnene.

Trygge børn kan samarbejde, har empati, selvværd, robusthed og frustrationstolerance

AKT - Adfærd-kontakt-trivsel

Inklusion i fællesskabet og sjældnere enkelt-samtaler med enkelte børn, da det kan få den modsatte effekt og ekskluderende.

En AKT-indsats sker helst så tidligt, at den forebyggende. Indsatsen foregår oftest som en støtte og sparring for klasselæreren, der i udgangspunktet tager sig af trivselsarbejdet i sin klasse.

AKT’en er en refleksionspartner i forhold til praksis, hierarkier, kulturer i klassen, roller, relationer osv., og vedkommende ”overtager” ikke blot et problem og fixer det.

AKT’en kan i enkelte tilfælde have en indgribende funktion ved fastlåste konflikter.

Fordelen ved en AKT ressourceperson er, at der er mere tid til en situation. Klasselærerne skal ofte videre til det næste.

Hvilke opgaver kan en AKT tage sig af:

  • Konfliktnedtrapning her og nu, samt generel med konflikthåndtering og konfliktstrategier

  • At hjælpe elever til et bedre og mere nuanceret selvbillede

  • Støtte i at oparbejde og udvikle sociale kompetencer, positive relationer og handlemønstre

  • Fælles trivselspolitik på skolen

  • Kollegasparring

  • Samtale med enkelte elever og forældre

AKT :

Har du som forælder en tanke om, at dit barn har brug for AKT støtte, skal du henvende dig til dit barns klasselærer. Han eller hun vil i samarbejde med AKT’en vurdere det videre forløb.